Søg
  • spørg-fyssen

Av mit knæ..

Opdateret: 5. apr.



Dit knæ har det helt sikkert bedre end knæet på modellen herunder, hvor knæskalssenen er

sprunget af sit hæfte på underbenet. Men derfor kan du godt gå og have lidt små-gener fra dit knæ, som det kan være en god ide at reagere på.




Jeg ser ofte personer med ondt i det ene elle begge sine knæ. En del af dem er middelaldrende og ældre med begyndende, eller mere fremtrædende slidgigt. Dem vil jeg ikke have fokus på i dette indlæg, men vil dog komme med en anbefaling: Hvis du får påvist slidgigt i knæet, eller et andet led for den sags skyld, så skal du endelig begynde at træne det!! GLA:D konceptet er fx lavet hertil, fordi vi ved at træning er godt. Og med så meget andet, så mener jeg du får mere ud af det, hvis du starter tidligt - jo stærkere knæ, jo mindre risiko for at fejlbelaste knæet og herved en chance for at slidgigten udvikler sig langsommere. Ligeledes vil du ofte opleve færre smerter.

Et besøg hos en fysioterapeut er rigtig godt givet ud!

En anden stor gruppe, jeg ser med knæsmerter, er unge aktive mennesker. Typisk teenagere, men også lidt yngre børn samt unge op i


20-erne. Deres knæsmerter sidder ofte fortil i knæet, og er meget tit belastningsrelaterede. Det er ofte overbelastningsskader, som er kommet over tid. I starten mærker du ikke så meget til det, og tænker typisk at det ”bare skal løbes væk”. Når du er varm mærker du det typisk også min


dre. Derfor bliver du ved med at dyrke din motion og sport, mens overbelastningen langsomt bygger sig op. På et tidspunkt tager den til, og du får sværere ved at være aktiv, og nogen gange kommer der også smerter i dagligdags aktiviteter. Det er typisk her, at du reagerer på det, og søger hjælp. Ofte ved at tage til lægen for herefter at blive henvist til en fysioterapeut.

Smerterne kommer tit til udtryk når du skal bruge musklerne på forsiden af låret; fx hvis du skal gå langt ned i knæ, hvis du går på trapper – især ned af trapper – eller de kan endda komme ved cykling, længere gåture eller hvis du skal rejse dig fra en stol.

På det tidspunkt har overbelastningen bygget sig godt op, at det kan derfor tage noget tid, før du kommer af med den igen. Jeg anbefaler altid dem der opsøger mig, at de skal blive bedre til at lytte til sin krop. Hvis dit knæ begynder at sige til dig, at noget er træls, så er det højst sandsynligt fordi det ikke har lyst til du fortsætter med det…! og hvis du vælger at lytte til knæet fra starten af, og giver det noget ro, så vil du ofte kunne komme af med generne hurtigere, og også uden de udvikler sig.

Jeg ved godt det kan være svært, for det er jo typisk de sjove ting, som du så skal stoppe med. Det kan være fodbold, håndbold eller en anden sport. Det kan også være du har sat dig for at skulle løbe 2-3 gange i ugen, og så skal lidt knægener da ikke stoppe dig? Men generne behøver ikke nødvendigvis at stoppe dig. Måske er det eneste knæet prøver at fortælle dig, at du skal ændre lidt i din måde at træne på, så du belaster det anderledes i en tid.

Du behøver altså ikke altid stoppe med at være aktiv, hvis du reagerer i tide… Men reagerer du (for) sent bliver du tit nødt til at skære en del mere ned.

Jeg ville ønske at vi generelt var bedre til at reagere på kroppens signaler, når vi dyrker sport og er aktive. Derfor håber jeg også, at du vil benytte dig af spørg-fyssen.dk, eller opsøge en anden fysioterapeut, hvis du oplever problemer med dit knæ. Opsøger du tidligt lidt råd og vejledning tror jeg på, at du med en lille indsats kan kontrollere generne, så det ikke kommer til at være dem, der kontrollerer dig.



Døjer du med symptomer fra dit knæ lige nu? Så overvej at booke en tid, så DU tager kontrollen! 🦿🦾🤩

Er du i tvivl om jeg kan hjælpe dig, så kontakt mig endelig - fx via formularen her.



251 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Mange har prøvet det, og mange har prøvet det mere end 1 gang. Hver gang er det en træls oplevelse! Faktisk er det 60-80% af alle danskere, der på et tidspunkt vil opleve at have ondt i ryggen. Langt